» » برگزاری 156 دوره آموزشی توسط مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت گلستان

برگزاری 156 دوره آموزشی توسط مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت گلستان

توسط : حسینی | بازدیدها : 1005 | 
17 تیر 1398
|
|
نظرات : 0

برگزاری 156 دوره آموزشی توسط مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت گلستان

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، عباس مجیدی در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص فعالیت های مرکزآموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری، اظهار کرد: در اجرای برنامه‌های آموزشی مستخدمین دولت به استناد تبصره 3 ماده 44 قانون استخدام كشوري مصوب 1345، مبنی بر تأسيس موسسه‌اي براي آموزش مديريت و فنون اداري، در تيرماه 1348 "مركز آموزش مديريت دولتي" وابسته به سازمان اموراداری و استخدامی کشور (سابق) تشکیل و فعاليت هاي آموزشی خود را ابتدا در بخش آموزش کوتاه مدت و سپس آموزش بلندمدت آغاز کرد. اما بخش آموزش بلند مدت در جهت یکپارچه سازی سیاست های آموزش عالی متوقف شد.

وی افزود: این مرکز با ادغام دو سازمان "برنامه وبودجه" و"امور اداری واستخدامی" کشور در سال 1381 تحت عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سپس با ادغام سازمان مدیریت وبرنامه ریزی در معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رییس جمهوری (1388) شرایط متفاوتی را سپری کرد. هم اکنون با احیای دو سازمان یاد شده، مرکز آموزش مدیریت دولتی هم احیا و در ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها تحت عنوان "مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری"جای گرفته است و وظایف و فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را انجام می دهد.

مجیدی به فعالیت های بخش آموزش کوتاه مدت این مرکز اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت های آموزشی این مرکز مبتنی بر آموزش کوتاه مدت است که مطابق نظام آموزش کارکنان دستگاه های اجرایی بخشنامه شماره 1834/200 مورخ 30/1/1390 و بخشنامه اصلاحی آن به شماره 18819/92/200 مورخ 14/11/1392 است که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور صادر شد. بر اساس این نظام آموزشی دستگاه های اجرایی موظفند برای بهبود کیفیت از طریق استانداردسازی فرایند آموزش شامل خط مشی گذاری، نیازسنجی، طراحی، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی و نظارت آموزشی اقدام کنند. 

وی ادامه داد: مرکز آموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، ضمن همکاری و مشارکت در امر نظارت برآموزش دستگاه های اجرایی و براساس دستورالعمل مرکز آموزش مدیریت دولتی و مطابق ساختار آموزش کارمندان و مدیران، برنامه سالانه آموزشی در استان را در قالب آموزش مدیران، آموزش شغلی، آموزش عمومی شامل فرهنگی - اجتماعی و فناوری اطلاعات و همچنین آموزش های توجیهی بدو خدمت (تصدی شغل)، تنظیم وبرای دستگاه های اجرایی ارسال می کند.

مجیدی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مرکزآموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری در استان بررسی درخواست های اعتبارسنجی موسسات و شرکت ها است، تصریح کرد: موسسات بخش خصوصی در صورتی که شرایط لازم را که در بخشنامه شماره 1558505 مورخ 18/9/1396 سازمان اداری و استخدامی تصویب شده است، داشته باشند می توانند درخواست اعتبارسنجی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ارائه کنند. موسساتی که در یکی از گروه های فنی مهندسی،  فناوری اطلاعات، کشاورزی و محیط زیست، بهداشتی و درمانی، امور اداری، مالی و بازرگانی و... و در حیطه مورد نظر دارای صلاحیت باشند، می توانند مجوز برگزاری دوره آموزشی در همان حیطه را دریافت کنند. گواهینامه های آموزشی موسسات دارای مجوز، معتبر و در نظام آموزش کارکنان دولت محاسبه می شود.

وی در خصوص عملکرد مرکز آموزش وپژوهش در بخش آموزش کوتاه مدت در سال 97، بیان کرد: مرکز آموزش ضمن تنظیم برنامه آموزشی سال 1397 و ارسال فراخوان برگزاری دوره های آموزشی برای دستگاه های اجرایی 156 دوره آموزشی با 55491 نفر ساعت برای 5897 نفر برگزار کرده است. 

وی یاد آور شد: نظارت و بازدید از دوره های آموزشی اختصاصی دستگاه های اجرایی و موسسات دارای مجوز ویژه کارکنان دولت، رشد 50 درصدی برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی در دستگاه های اجرایی به نسبت سال 96، صدور 5200 گواهینامه شرکت در دوره های آموزشی برای کارکنان دولت، تهیه گزارش ارزیابی عملکرد شاخص برنامه آموزش دستگاه های اجرایی استان در سامانه تسما، هماهنگی و همکاری با کارگروه های" توسعه مدیریت" دستگاه های اجرایی برای شناسائی دوره های آموزشی مهم و تاثیرگذار در استان از جمله برگزاری چندین دوره حقوق شهروندی، حقوق شهروندی در نظام اداری، اقتصاد مقاومتی، شهرهای هوشمند و بستراطلاعات مکانی سه بعدی،  قانون برنامه ششم توسعه، برگزاری همایش های تخصصی در حوزه های فنی-مهندسی و فناوری اطلاعات مطابق نیاز شورای فنی دراستان و با حضور اساتید کشوری و بهره گیری از امکانات و منابع بخش خصوصی برای توسعه نیروی انسانی در استان از طریق دادن مجوز اعتبارسنجی برای مشارکت و همکاری دستگاه ها با بخش خصوصی با صدور مجوز و یا تمدید مجوز 10 شرکت بخش خصوصی از دیگر اقدات آموزشی این مرکز در سال گذشته بود.

مجیدی در ادامه گفت: پس از شکل گیری استان گلستان در سال 1376، نمایندگی مرکز آموزش مدیریت دولتی در استان در مهر ماه سال 1378 با هدف ایجاد مرکزی همانند سایر مراکز آموزش استان ها برای تربیت نیروی انسانی از بدنه کارکنان دولت در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد راه اندازی شد. 

سرپرست مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت گلستان خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 79-78 صورت گرفت که در سال 1381 متوقف شد اما دانشجویان در حال تحصیل تا سال های بعد برای فارغ التحصیل شدن مشغول بودند. در استان گلستان مجموعا 616 نفر دانشجو پذیرش شدند که از این تعداد 264 نفر در مقطع کاردانی، 84 نفر مقطع کارشناسی و 268 نفر در مقطع کارشناسی ارشد بوده اند. از مجموع پذیرفته شدگان 550  نفر فارغ التحصیل شدند.

وی یاد آور شد: کلیه مجوزهای آموزش مقطع دار با بخشنامه شماره 22554/105 مورخ 28/12/1380 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان(وقت) جناب آقای ستاری فر به دلیل یکپارچه سازی سیاست های آموزش عالی در وزارت علوم لغو شد.

مجیدی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص نحوه بررسی و تصویب طرح های پژوهشی استانی، اظهار کرد: اعتبارات پژوهشی از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای استانی به غیر از بند 1 و 6  توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و به مراکز استانی ابلاغ می شود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان میزان اعتبار پژوهشی را به دستگاه های اجرایی زیربط اعلام می کند. با اعلام اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی و اولویت های پژوهشی استخراج شده از اسناد بالادستی استان در جلسات کمیته های فنی ذیل کارگروه آموزش، پژوهش و کارگروه مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد. 

وی افزود: بعد از تصویب اولویت های پژوهشی از طریق فراخوان در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در دسترس عموم برای ارسال پرپوزال ها بر اساس اولویت های پژوهشی مصوب به دبیرخانه کارگروه اعلام می شود. در نهایت پروپوزال های واصله در جلسات کمیته های فنی و کارگروه آموزش و پژوهش مورد بررسی و تعدادی مورد تصویب قرار می گیرند و نهایتا در شورای برنامه ریزی و توسعه استان بررسی و تصویب می شود. مصوبات شورا به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام می شود تا طرح پذیرفته شده را در سامانه سمات درج و پس از دریافت کد رهگیری، قراردادی بین دستگاه اجرایی با مجری طرح منعقد شود. 

مجیدی با اشاره به عملکرد طرح های پژوهشی طی سال های اخیر، گفت: در سال 1395 میزان اعتبار طرح های پژوهشی 6181 میلیون ریال از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای استانی بوده است که 74 درصد این اعتبارات در کارگروه آموزش و پژوهش مورد تصویب قرار گرفته و از این مقدار 40 درصد جذب شده است. همچنین در سال 1396 میزان اعتبار طرح های پژوهشی 6279 میلیون ریال بوده که 93 درصد این اعتبارات در کارگروه آموزش و پژوهش مورد تصویب قرار گرفته و از این مقدار 60 درصد اعتبارات جذب شده است که نسبت به سال قبل از عملکرد بیشتری برخوردار بوده است. 

وی بیان کرد: با پیگیری کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری در جهت دهی اولویت ها و اعتبارات پژوهشی استان و با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 97 اعتبارات پژوهشی استان به صورت تجمیع شده به طرح های پژوهشی مصوب اختصاص داده شده است. بر این اساس در سال 1397 تعداد 13 طرح پژوهشی با اعتبار 10050 میلیون ریال پس از طرح در کارگروه آموزش، پژوهش و نوآوری، 100 درصد اعتبارات پژوهشی از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای استانی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به دستگاه های اجرایی تصویب و ابلاغ شد.

مجیدی گفت: در سال جاری نیز به استناد بند ز تبصره 9 دستورالعمل قانون بودجه سال 1398 تعیین اولویت های پژوهشی در حال پیگیری جهت ارائه به کارگروه آموزش و پژوهش است.

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.