معرفی نظام آموزش کارکنان دولت
معرفی اجمالی نظام آموزش کارمندان دولت و اصلاحیههای آن
در اجرای ماده 58 قانون مديريت خدمات كشوري و ماده 2 آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون مذکور، به منظور توانمندسازي و ارتقاي سطح دانش، بينش و مهارت کارمندان دولت، «نظام آموزش کارمندان دستگاههای اجرایی» توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در قالب بخشنامه شماره 1834/200 مورخ 30/1/1390 به تمام دستگاههای اجرایی مشمول قانون فوقالذکر برای اجرا ابلاغ گردیدو متعاقباً برخی از موارد طی اصلاحیههای شماره 18819/92/200 مورخ 14/11/1392،145099 مورخ 20/11/1393(فناوری اطلاعات)، 83078 مورخ 14/5/1394، 394754 مورخ 09/12/1394به نظام مذکورافزوده یا اصلاح شده است.
نکات برجسته بخشنامه و نظام آموزش کارمندان دولت
- تمامی کارمندان رسمی و پیمانی(اعم از مدیران و کارکنان) در شمول این نظام آموزشي قرار داشته و شرکت کارمندان قرارداد کار معین نیز در دورههای آموزشی موضوع این نظام بر اساس مفاد این بخشنامه و نیاز دستگاه اجرایی، الزامی است.
- آموزشهای مصوب طی شده توسط کارمندان بر اساس نظام قبلی آموزش کارکنان (موضوع بخشنامه شماره 22554/105 مورخ 28/12/1380) و مقررات مربوط، در چارچوب این نظام قابل احتساب است. نحوه احتساب آموزشهای طی شده توسط کارمندان و تطبیق آنها با این نظام در دستورالعملهای نظام آموزش کارمندان مشخص و ابلاغ خواهد شد.
هدفهاي کلان آموزش كارمندان دولت
1- افزايش اثربخشي و كارایي در ارائه خدمات دولتي از طريق توسعه دانش و مهارتهای متصديان مشاغل
2- ارتقاء سطحكيفي سرمايهانساني بخش دولتي از طريق افزايش سطح توانايي دانش و مهارت كارمندان دولت
3- افزایش سطح باور و اعتقادات کارکنان و مدیران نسبت به ارزشهای اسلامی
4- توسعه آگاهيهاي عمومي كارمندان دولت در ابعاد مختلف فرهنگي و اجتماعی
5- توانمندسازي و توسعه مديران جهت ايفاي مؤثر نقشهاووظايف مديريتي
6- آماده سازي كارمندان دولت از بعد دانش، مهارت و شايستگي شغليبراي ارتقاء به ردههاي شغلي بالاتر
7- توسعه اخلاق اسلامیو فرهنگ سازمانی بر مبنای ارزشهاو کرامت انسانی و بهبود روابط انسانی
8- روزآمدسازي و ارتقاء سطح دانش، مهارت و نگرش معنوي و بصیرتی كارمندان
راهبردهاي آموزش كارمندان دولت
- ايجاد نگرش راهبردي و همسوسازي برنامههاي توانمندسازي و توسعه منابع انساني با اهداف راهبردي سازماني
- ايجاد یکپارچگی و تعامل بين عناصر فرآيند آموزش به عنوان رويكرد فرآيندي- تعاملي
- ايجاد تناسب بين برنامهها و فرصتهاي آموزشي و يادگيري با نيازهاي آموزشي شغلي و سازماني و اجتناب از آموزشهاي غير ضرور وتکراری
- ایجاد انگیزه خودسازی و رشد معنوی، مادی، مهارتی و دانشی کارکنان به صورت خود کنترلی
- ارتقاء سطح باور و اعتقاد مدیران به توانمندسازی و ارتقاء سرمایه انسانی از طریق آموزش
- افزايش اثربخشي برنامهها و فرصتهاي آموزشي و يادگيري در سطوح مختلف
- استفاده از منابع و ظرفيتهاي درون و برون سازماني در تعيين و تأمين خدمات آموزشي
- كاربرد استانداردهاي ملي و بينالمللي در مديريت و راهبري فرآيندی آموزش ها
- استفاده از رويكردها، مدلها، روشها و فنآوریهاي نوين مديريت برای اجراء و ارزشيابي آموزش
- واگذاري اختيارات مديريت آموزش به دستگاههاي اجرايي بر اساس توانمندي اجرايي آنها
- تمركز بر رويكرد آموزشهاي كوتاهمدت و كاربردي
- نظارت بر فعاليتهاي آموزشي دستگاههاي اجرايي و اخذ بازخورد از عملكرد دورههای آموزشی
مستندات:
۱-بخشنامه نظام آموزش کارکنان دولت
۳اصلاحیه نظام آموزش کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی
۵-بخشنامه جایگزینی دوره های رشته های شغلی کارشناس حقوقی، حسابدار، ذیحساب و مسول خدمات مالی